Как Конюгирана линолова киселина подобрява съотношението между мускулната маса и телесните мазнини? Или (повече мускули, по-малко мазнини) - ВЯРНО ли е това твърдение! Клиничните проучвания дават противоречиви резултати, а търговците на хранителни добавки, усилено рекламират своите продукти за отслабване с КЛА. Положителни резултати от прием на CLA са получени при дневни дози, вариращи от 3 g до 7 g и прилагани в дългосрочен план. Не е ли твърде висока тази дневна доза?


Описание на конюгирана линолова киселина


Конюгирана линолова киселина (CLA) е производно на линолова киселина, незаменима мастна киселина в семейството на омега-6. Тя се съдържа най-много в Бактериите в търбуха на преживните животни съединяващи линолова киселина-CLA. Поради тази причина тези съединения се намират главно в мазнините от мляко и месо от преживни животни, по-специално с говеждо и овче месо. Млечните жлези на тези животни също произвеждат CLA директно.


Млечните продукти, особено по-старите сирена, са относително богати на CLA, те съдържат средно 5 mg CLA на грам мазнини. Въпреки това, съдържанието на мляко в КЛА може да варира значително.


Съдържанието на CLA в храните се различава от този на закупените от търговската мрежа хранителни добавки. Храните обикновено съдържат съединенията "trans-10, cis-12" и "cis-9, trans-11" в съотношение 70% и 30% съответно, докато тази част може да варира в хранителните добавки: в повечето проучвания са използвани добавки, съдържащи тези съединения еднакво. CLA в хранителните добавки обикновено идва от лабораторна обработка на шафраново масло, слънчогледово масло или соя.


Хранителни източници на CLA


Конюгирана линолова киселина (CLA) присъства в млякото и месото на преживните животни: говеждо, овче, козе, но няма цялостна база данни за съдържанието на CLA на храните.


Освен това, човешкото тяло изглежда непълноценно трансформира линолевата киселина, извлечена от растенията CLA, поне в значителни количества. Традиционните (не вегетариански) диети осигуряват само 0,5 g до 1 g CLA на ден, докато поне 3 g на ден трябва да се абсорбират, за да се получат терапевтичните ползи от приема.


Недостиг на CLA


През последните десетилетия се препоръчва да се намали приема на храна с животински мазнини. Въпроса е дали това изменение на диетата няма ефект на намаляване на приема на CLA и второ, дали здравето на човека може да бъде засегнато. Какъв трябва да бъде идеалният прием на CLA в диетата.


История на КЛА


Кла е била открита през 1980 г. от група изследователи. CLA е разкрила противоракови свойства, което е довело до по-задълбочени изслидвания.


CLA добавки се появяват едва в края на 1990 г. Тези съединения са използвани за първи път във ветеринарната медицина за подобряване на съотношението мускулна маса / мастна маса на селскостопанските животни (повече мускули, по-малко мазнини). Тогава е установено, че тези съединения действат върху тялото по начин на някои лекарства, използвани за лечение на диабет.


Изследване на конюгирана линолова киселина


Как CLA добавки помагат за подобряване на съотношението мускулната маса и мастната маса. 


Проучванията показват, че CLA предизвиква значително намаляване на телесните мазнини и увеличаване на мускулната маса. Механизмите на действие за намаляване на телесните мазнини е, чрез подтискане на активността на ензима липаза липопротеин (LPL). Този ензим пренася мазнините от кръвта в мастните клетки. В резултат на намалената активност на ензима, транспортирането на мазнините в мастните клетки е блокирано. В същото време, CLA стимулира разграждането на телесни мазнини (липолиза).


Мета-анализ, публикуван през 2007 г., заключава, че приемането на 3,2 g CLA на ден води до намаляване на телесните мазнини. В някои проучвания ефектът на CLA върху телесните мазнини може да варира в зависимост от наднорменото тегло и възрастта на човек. Полът на участниците в тези проучвания, тяхната генетична предразположеност към натрупване на мазнини и тяхната националност също са фактори, които могат да обяснят различията.[1] [2]


Намаляването на нивата на телесните мазнини чрез приемане на CLA е видимо. Но то не води до значителна загуба на телесно тегло. Просто се променя съотношението на телесния състав (мазнини-мускули). Ето защо тази добавка е толкова търсена и предпочитана от практикуващите фитнес. Всеки от нас, който се занимава активно с фитнес цели покачване на мускулна маса и намаляване на мазнините. Е ето това е търсения ефект от прием на Конюгирана линолова киселина (CLA). В проучвания, при които се наблюдава намаляване на мастната маса, мускулната маса се е увеличила в същата пропорция в по-голямата част от случаите.